Het Toeristenkantoor

Makend onderzoeksproject over de Veenkoloniën

Het Toeristenkantoor
Wat is de waarde die kinderen van groep 7 en 8 zelf toekennen aan het gebied van de Veenkoloniën? Dat is de vraag waarmee dit project is gestart.

De Veenkoloniën wordt vaak als probleemgebied aangeduid, waarbij vooral gezondheidsongelijkheid en (generatie)werkloosheid worden genoemd als belangrijke thema’s. Dit heeft geleid tot veel initiatieven om hierin verandering te brengen. 

De framing aan de hand van vooroordelen, wordt door professor Gerjan Navis (RuG) als een belangrijk thema geïdentificeerd. Navis is betrokken is bij het onderzoeksprogramma Life Lines dat langlopend en uitgebreid gezondheidsdata verzamelt. In een interview met het programma Kans voor de Veenkoloniën zegt ze over deze framing: “Verdiep je nou eens eerst; dat is mijn boodschap die gericht is op de professionals met al hun goede bedoelingen en zekerheden. Door aan bewoners te vragen wat zij willen kunnen ze ons helpen om datgene te onderzoeken wat voor hen relevant is”.

De bevindingen van het in 2015 uitgevoerde social design project Co-creating Identity, dat tot doel had de door de bewoners ervaren identiteit van de Veenkoloniën in kaart te brengen, laten zien dat bewoners zelf vaak een positiever gevoel hebben over de eigen ervaren context. In dat project werkte ik samen met ontwerpster Marit Jongsma en studenten van Academie Minerva.

NIEUWS – Kinderen maken een toeristenkantoor voor hun eigen dorp!
juni 2023
Leerlingen van OBS Noorderbreedte in Veendam en CBS de Parel in Muntendam zijn de afgelopen weken bezig geweest in hun eigen toeristenkantoor. In samenwerking met Gerard Jan van Leeuwen, Karianne Simmers en Marit van de Bijl gingen de kinderen in de pilot van het project Toeristenkantoor hun eigen omgeving promoten. Ze gingen aan de slag met de vraag: ‘Wat is jouw favoriete plek in je woonplaats?’
Op 21 juni werd dit gepresenteerd aan ouders, docenten en andere kinderen uit de klas. Eén van de leerlingen uit Veendam vertelt: “We gingen foto’s maken op onze favoriete plek en hebben ook sleutelhangers, ansichtkaarten en tassen gemaakt. Het was heel leuk om te doen!”
“Op deze manier leren de kinderen anders naar hun omgeving te kijken.”, vertelt Karianne Simmers. “Waar ze normaal op de automatische piloot door hun omgeving gaan, gebeurt dat nu bewuster.”
Juf Sinet van groep 8 herkent veel van de plekken die de leerlingen hebben gekozen. “Ik zie veel sportplekken voorbijkomen, leuk! Grote complimenten voor alle ideeën en de inzet die jullie hebben getoond. Jullie zijn heel enthousiast en zelfstandig bezig geweest. Wij willen de projectorganisatie namens Noorderbreedte hartelijk bedanken dat we mee mochten doen.”

Er is een verschil tussen Muntendam en Veendam. Muntendam was de eerste plek waar het project van start ging. De inwoners van het dorp wonen daar vaak al langere tijd, terwijl in Veendam ook veel mensen nieuw zijn in hun omgeving. Dit zorgt voor een ander gevoel van trots en blijheid richting het dorp.
Op beide scholen laten de kinderen trots hun gemaakte werk aan hun ouders of andere familieleden zien. Ook hen wordt gevraagd hun eigen favoriete plek op te schrijven. Marian van Dijken, raadslid in Midden-Groningen, opent de tentoonstelling in Muntendam. “We vergeten vaak hoe mooi onze eigen omgeving is, en promoten hem niet genoeg. Het is leuk om te zien dat kinderen de mooie plekken uit onze omgeving weten te vinden.”
Gerard Jan van Leeuwen is social designer in de Veenkoloniën en wilde de mensen iets in handen geven, waar ze zelf iets mee konden. “Mijn grote droom is een gigantische expositie over hoe kinderen uit de Veenkoloniën tegen hun eigen gebied aan kijken. Wat vinden zij van hun eigen omgeving, zonder framing en met een positieve blik?”
(bron: https://kvdvk.nl/kinderen-maken-een-toeristenkantoor-voor-hun-eigen-dorp)